dimecres, 15 de novembre del 2006

Infraestructures catalanes

A principis d'any el Congrés dels Diputats i el Senat espanyols van aprobar l'Estatut de Catalunya, molt retallat i rebaixat respecte del que va sortir del Parlament de Catalunya el 30 de Setembre de 2005.Entre aquestes dues dates el PP va iniciar tota mena de campanyes per intentar aturar l'Estatut. Des de promoure el boicot contra els productes catalans, fins a recollides de firmes, manifestacions al carrer, i recursos previs al Constitucional. L'Estatut però es va aprobar, amb més retallades de les que s'haurien d'haver fet, però es va aprobar. S'ha d'afegir les amenaçes de cop d'Estat del militar espanyol general Mena aplaudides fervorosament pel líder pepero Mariano Rajoy. Artur Màs va acollonir-se sentint la remor de sabres i va firmar tot el que li van possar davant dels nassos, deixant la resta de partits sols i trencant la unitat. Es va dir que a canvi d'aquestes rebaixes es donaria a Catalunya les infraestructures de ports i aeroports. Però ens van rebaixar l'Estatut i no ens van donar cap compensació.Pocs messos després Iberia anuncia que fot el camp de Catalunya i deixa el Prat sense vols internacionals. El més greu es que AENA li permet a Iberia mantenir els slots que Iberia no té intenció de fer servir i que per tant reduirien l'operativitat del Prat. Ajuntament de Barcelona, Generalitat, Cambra de Comerç, etc. van protestar davant la possibilitat que Iberia i AENA acabessin convertint el Prat en un no res. Al juliol els treballadors de terra d'Iberia tement perdre la seva feina van fer una protesta que va provocar un merder enorme a molts passatgers que encara a dia d'avui esperen que algú els indemnitzi per la pèrdua de les vacances i dels equipatges. Iberia forçada per les circunstàncies crea Clic Air (low cost) i ara fa poc ja hi ha hagut els primers problemes: vols que han estat eliminats sobtadament deixant els passatgers a terra i el que es més greu amb la indiferència per resposta per part de totes dues companyies que s'envien els passatgers que acaben perdent el vol. I AENA sense fer res.Els problemes en la construcció de la línia de l'AVE crèixen alhora que les vies s'apropen a Barcelona ciutat de manera geomètrica. En menys d'un mes s'han produït una vintena de avaries absurdes que han paralitzat el servei de rodalies durant hores i fent que moltes persones arribessin tard a la feina. Les màquines que estan construïnt la línia de l'AVE sembla que tenen l'extranya facilitat de carregar-se la línia convencional. Ara a més s'ha d'afegir els danys que han causat al tunel del Ferrocarrils de la Generitat de Catalunya.Els actuals FGC eren en origen dues companies diferents. Els antics Ferrocarrils de Catalunya, amb origen a Pça. Catalunya son una companyia de via internacional creada per la iniciativa privada de la Canadiense SA. Durant l'època del franquisme va patir certa deixadessa per part de la companyia, i va anar de poc que no dessapareix. Els Ferrocarrils Catalans, també coneguda pel Carrilet era una companyia gestionada per FEVE, amb traçat de via mètrica. L'estat del material els anys 70 també era lamentable i corria perill com altres companyies similars de ser tancada. La Generalitat de Catalunya se'n va fer càrrec de totes dues companyies. Va modernitzar el material i va reformar les estacions. Fins i tot en va ampliar les línies i es va convertir en una empresa amb un servei impecable, amb trens que van alhora.Es evident que l'Estat no en té cap interés a millorar les infraestructures, si, estan construïnt l'AVE, però porta anys de retard i sembla que s'està fent amb desgana i deixadessa.Convindria que la Generalitat se'n fes càrrec de les infraestructures bàsiques de Catalunya (aeroports, ports i ferrocarrils de rodalies).Sense complexes s'ha d'exigir el traspàs dels ports, aeroports i ferrocarrils a la Generalitat. No podem acceptar que l'Estat ofegui la economia catalana controlant les nostres infraestructures i fent-nos xantatge amb elles.