divendres, 23 de febrer del 2007

El primer rei. Revista Sapiens

El primer rei
Revista Sapiens

Consulta: Agrairia que em poguessin respondre a la pregunta sobre qui - i quan - va ser el primer rei del regne d'Espanya. Tinc quaranta-set anys i la història que jo vaig estudiar sempre parlava de "Carlos I de España y V de Alemania", però em sembla que fins que no's'aconseguí la unió peninsular amb Portugal no es va començar a parlar, diguem-ne legalment, del regne d'Espanya. Joan Dolz i Santo Domingo. Palma de Mallorca.

Resposta: El primer monarca que es va proclamar rei d'Espanya va ser Josep I Bonaparte, germà de napoleó, que va ocupar la corona a partir de 1808. El segon ja va ser Alfons XII, que assolí el tron el1874. Des de Carles I, net dels Reis Catòlics, fins aleshores, tots els reis s'havien anomenat reis de Castella, de Lleó, d'Aragó, de València, comtes de Barcelona, senyors de Biscaia, etc. També des de finals del segle XV, eren coneguts com els reis catòlics i el conjunt de territoris que dominaven eren anomenats la monarquia catòlica, per contrast amb els reis francesos o cristianissims. Agustí Alcoberro. Historiador.