dimecres, 10 de gener del 2007

Al Japó li agrada Catalunya

Fa molt que dura el boicot contra els productes catalans que des de diversos mitjans de la premsa ultra espanyola i de diversos partits polítics ultradretans s'impulsa sense complexes amb la connivència del propi Estat, que des dels seus organismes i ministeris permet que els seus funcionaris - que també paguem els catalans - com el cas de FOGASA denunciat al Senat pel grup d'IU en aquesta cambra. El boicot malgrat l'impuls tant fort que té sembla que no ha estat tant perjudicial per a la economia catalana i a més descobrim que mentre a Espanya els nostres productes reben atacs no només des del punt de vista polític si no atacant la seva qualitat dient en alguns mitjans que son de baixa qualitat, a Alemanya s'ha produït un augment que contrarresta el boicot espanyol. Sembla que el paladar dels alemanys està més acostumat als productes de qualitat com son els nostres. Els japonesos veritables sibarites gastronòmics s'han enamorat del Vichy Catalán, com fa anys que ho estan de les obres de Gaudí, un dels reusencs i catalans més il·lustres capaç d'aconseguir que algú recorri milers de quilòmetres. Ara son els nostres productes els que viatjen al país del sol neixent.


Prestigi
La marca entra en nous mercats
La passió pel Vichy Catalán arriba a Tòquio
ENTUSIASTA · L'arquitecte japonès Nobuhiro Koga, admirador de la beguda, obre el Vichy Catalán Bar&Café encara més · Assumirà la distribució del producte català a tota la capital nipona
Maria Teresa Coca

La fotografia que obre el reportatge pot portar a engany. No correspon a cap establiment del passeig de Gràcia de Barcelona, com es pot pensar. Es tracta del nou, primer i únic Vichy Catalán Bar&Café situat a Ropongui, una de les millors zones de la ciutat de Tòquio, el barri comercial i d'oci nocturn per excel·lència de la capital nipona. El seu artífex i propietari és l'arquitecte japonès Nobuhiro Koga, un admirador fervent de la beguda catalana des que va viatjar a Barcelona fa uns quants anys que, al retornar al seu país, va descobrir amb desil·lusió que al Japó era impossible comprar una ampolla d'aquesta aigua mineral natural carbònica.
Va ser llavors quan es va posar en contacte amb l'empresa de Caldes de Malavella (Selva) per demanar com en podia adquirir, i les converses van derivar en la creació de l'establiment, inaugurat al mes de desembre en ple Tòquio, on es pot paladejar la beguda a raig d'ampolla o bé amb els combinats que s'hi preparen des de les sis de la tarda fins a ben entrada la matinada.

Compartint galeria
S'ha de dir que Nobuhiro Koga, a més d'arquitecte, és un bon sibarita i amant dels productes exclusius. A través de la seva empresa PSD International Gallery, distribueix per al mercat nipó productes com Porcelanosa, Altro, Cosmic i Morinox, amb els quals ara Vichy Catalán té el plaer de compartir catàleg i pàgina web, ja que també n'ha assumit la distribució, inicialment, per a tota l'àrea de Tòquio.
Això permetrà, alhora, fer realitat un dels somnis de la restauradora catalana Carme Ruscalleda, que retreia al grup Vichy Catalán no poder disposar de la seva beguda al restaurant Sant Pau, que va obrir ara fa tres anys al barri Nihonbashi de Tòquio.
La inauguració de Vichy Catalán Bar&Café va comptar amb la presència del conseller delegat del grup Vichy Catalán, Joan B. Renart. La iniciativa de l'arquitecte japonès -ha afirmat el directiu- "ens ha servit per obrir un nou mercat, que ens atreia però que havíem anat deixant". "Ara ja hi estem venent Vichy Catalán i Malavella i posteriorment hi introduirem Font d'Or".
L'exportació és una de les estratègies que la centenària companyia familiar catalana vol potenciar. "Volem obrir nous mercats, sense pressa però amb seguretat -explica Renart-, per donar a conèixer la nostra marca. Però no només això, sinó també la nostra cultura i la vocació per l'aigua i les seves propietats".
De fet, Vichy Catalán ja és present en 35 països dels cinc continents (es distribueix a Austràlia), però les seves vendes a l'exterior només suposen un 6% de la producció total.

Tradició centenària i balneària
Al Japó s'hi entra sense cap objectiu ambiciós, perquè el més important per a l'empresa és que els seus productes siguin reconeguts com a marques prestigioses de qualitat i que darrere seu els clients descobreixin l'existència d'"un hotel balneari com el de Caldes de Malavella" en el qual no només es fan tractaments per a la salut "sinó que també es té cura de tots els detalls, inclosa la restauració". La companyia ha invertit al voltant de dos milions d'euros per recuperar i pintar la façana principal d'aquest complex i la remodelació d'una de les zones de teràpia, a més de millores tecnològiques a l'àrea productiva per al rentat dels envasos i l'embotellament de Vichy Catalán.
A l'altra punta del món, l'empresa catalana ja està impulsant la presència als mercats nord-americans. "Els Estats Units volem que siguin una de les destinacions preferents dels nostres productes", puntualitza Joan B. Renart, que va assumir la gestió del grup ara fa quatre anys.